Chiulasa

“Piesă care închide cilindrii unui motor cu ardere internă.”
Se monteaza deasupra cilindrilor. Poate fi dintr-o singura bucata care acopere toti cilindrii motorului si in aceasta forma o gasim la majoritatea motoarelor. De asemenea pot fi in numar de doua bucati si o gasim in aceasta forma in mod obligatoriu la motoarele cu dispunerea cilindrilor in “V”, de regula motoarele Caterpillar pentru utilaje de tonaj mare sau generatoare foarte mari sau locomotive. Motoarele Deutz cu racire pe aer au de regula cate o chiulasa pentru fiecare cilindru. Acest montaj este foarte des intanlit la utilajele Liebherr dar nu numai. Mai poate fi gasita si la motoare Komatsu sau chiar Volvo. In oricare dintre situatii chiulasele au cateva elemente comune. Sunt piese obtinute prin turnarea unor aliaje pe baza de aluminiu. In trecut se utiliza fonta. Sunt prevazute cu orificii ce corespund cu cele de pe blocul motor, orificii ce permit circulatia lichidului de racire, atat de necesar pentru mentinerea temperaturii de lucru a motorului. Chiulasele sunt echipate cu supape in partea inferioara alcatuind impreuna cu pistonul camera de ardere. De asemenea sunt prevazute cu orificii pentru injector. De la caz la caz, pe chiulasa se mai gasesc montate si alte piese cum ar fi: bujii incandescente, termostat, senzori de temperatura a lichidului de racire, axe cu came, culbutori si altele.